Vår kunde måtte restrukturere sin forretningsmodell for å håndtere de økonomiske konsekvensene av pandemien - Vic Pretorius, Seniorrådgiver Aeger Group AS
Forstå kundens krav
Under Covid-19-pandemien måtte vår klient, en stor multinasjonal naturressursorganisasjon, restrukturere sin forretningsmodell for å håndtere de økonomiske konsekvensene av pandemien. Dette ble imidlertid møtt med motstand fra en mengde interessenter. Dette inkluderte den nasjonale regjeringen; truer med ekspropriasjon dersom planforslaget blir gjennomført.
Det mest levedyktige alternativet ville være å legge til rette for en minnelig salgsprosess fra kundens perspektiv. Dette vil imidlertid kreve en betydelig endring i interessentenes oppfatning og strategisk reposisjonering av organisasjonen.
Vår strategidrevne tilnærming
Løsningen vi leverte var informasjonsdrevet, risikosentrert, proaktiv og designet for å legge til rette for kontinuerlig forbedring gjennom hele prosessen.
· Støtte for forretningskontinuitet: Gis gjennom en kombinasjon av risikoanalyse, etterretningsstøttestrukturer og interessentanalyse for å aktivt posisjonere organisasjonen.
· Beredskapsstøtte: Gjennomgå og endre eksisterende planer og protokoller og gi råd om passende eskaleringsnivåer gjennom forhåndsbestemte utløsere.
· Evakueringsstøtte: Tilveiebringelse av evakueringsstøttestrukturer som muliggjør rettidig og sikker evakuering av utenlandspersonell til internasjonale destinasjoner.
· Fysisk sikkerhetsveiledning: Gi fysisk sikkerhetsveiledning, inkludert reisesikkerhet for reisende, sikkerhetsprotokoller for fastboende ansatte og sikring av verdier.
· Strategisk veiledning: Analyse av all relevant informasjon, oppfatninger, interessenter, prosesser og sammenligning med strategiske mål for variable parter for å forme en levedyktig respons og reposisjonere organisasjonen for å møte beredskap.
Å forstå utfordringene vi sto overfor
Vi møtte mange utfordringer og komplekse problemstillinger. Basert på dette trengte vi å forstå hele situasjonen, hva som kreves av vår kundes organisasjon, og hvordan vi best kunne gi råd til våre kunder og effektivt støtte deres beslutningstaking. Her er noen av utfordringene:
· En kort tidsramme for å vurdere situasjonen, etablere en levedyktig tilnærming og produsere resultater.
· Kulturforskjeller mellom de ulike interessentene.
· Forventningsstyring – de involverte interessentene hadde forskjellige forventninger, og en delt forståelse måtte innføres for at prosessen skulle gå videre.
· Trusler og utsatthet for toppledelsen.
· Fagforeningspress – streiker og opptøyer.
· Misnøye fra lokalsamfunn og sporadiske protestaksjoner og landinvasjoner.
· Desinformasjon og negativ mediedekning overfor klienten fører til skade på omdømmet.
· En silet ledelsesstruktur – mangel på samarbeid mellom avdelinger og ledere.
· Sosioøkonomiske faktorer som aktivt driver kriminalitet i underregionen.
Vår tilnærming tillot kunden å proaktivt reposisjonere organisasjonen for å tillate en sikker avhendingsprosess godkjent av alle relevante interessenter, opprettholde forretningsmål og ivareta omdømmet.
Etablering av felles mål
Vårt primære mål var å reposisjonere organisasjonen så raskt som mulig for å la forhandlingene fortsette åpent og transparent uten eksternt press eller innblanding.
· Opprettholde et trygt og sikkert arbeidsmiljø for ansatte, pårørende og tjenesteleverandører under påfølgende forhandlings- og overgangsfaser.
· Effektivt posisjonere organisasjonen slik at virksomheten kan fortsette som normalt (business continuity).
· Aktivere og effektivt drive organisasjonsstrategien fremover.
· Forstå interessenter og sosiale landskap for å gi strategisk veiledning.
· La organisasjonen forhandle effektivt uten uforutsett eksternt press.
Du kan lære mer om teamet som hjalp kunden vår ved å klikke på lenkene Vic Pretorius & Amund Ole Flesvik
En stor multinasjonal naturressursorganisasjon